søndag 30. mars 2014

Diskusjonsoppgave

I denne oppgaven skal du:
a) Bidra i diskusjon om læreplanen ved å svare på følgende to spørsmål i din egen blogg:
  1. Hva sier kompetansemålene for digital kompetanse definert i planen for ditt programområde/fag - og hvilke muligheter ser du i å jobbe mot disse målene?
  2. Har din skole arbeidet med lokal tilpasning av læreplanen? I tilfelle ja på spørsmålet - hvordan er dette gjort?"
Jeg underviser i matematikk i en GK klasse på vg1. Vi har på vår skole valgt å samle grunnkompetanse elevene i en egen klasse. Dvs at vi i en klasse har både TIP, DH og MK elever. I og med at disse har samme felllesfag og forenklete læremål har dette fungert fint frem til nå. Skolen har valgt å organisere dette anderledes til høsten, da skal alle grunnkompetanse elevene inn i ordinære grupper.
Mine elever kommer inn på vg1 stort sett uten karakterer og med store mangler, både faglig og sosialt. Det vil si at vi jobber mye med å tette faglige "hull". Det vil igjen si at vi jobber med forenklete læringsmål og IOPèr i alle fag.
IOP står for individuell opplæringsplan og betyr at vi velger ut deler av en fagplan som eleven skal oppnå.
Dette vil si at vi prøver å tilrettelegge for hver enkelt elev, både faglig og sosialt. Målet vårt er at etter ett år hos oss skal de være istandt til å gå ett ordinært løp.

Kunnskapsløftet sier:
Digitale ferdigheiter i matematikk inneber å bruke digitale verktøy til læring gjennom spel, utforsking, visualisering og presentasjon. Det handlar og om å kjenne til, bruke og vurdere digitale verktøy til berekningar, problemløysing, simulering og modellering. Vidare vil det seie å finne informasjon, analysere, behandle og presentere data med formålstenlege verktøy, og vere kritisk til kjelder, analysar og resultat. Utvikling i digitale ferdigheiter inneber å arbeide med samansette digitale tekstar med aukande grad av kompleksitet. Vidare inneber det å bli stadig meir merksam på den nytten digitale verktøy har for læring i matematikkfaget.

I min undervisning bruker jeg endel nettsider med rask tilbakemelding som f.eks matematikk.org.
Rask tilbakemeldign viser seg å være motiverende og kan være ett godt hjelpemiddel for å få svake elever interessert i faget.
Læreboken vi bruker har også en digital ressurs som virker som et godt supplement til ordinær undervisning.
Vi bruker også digitale verktøy i forbindelse med privat økonomi, exel,budsjetter, grafer osv.
Elevene er vant til å bruke digitale verktøy og synes det er en naturlig del av enhver undervisning.
Utfordringen til oss lærere er å styre dette og kanalisere bruken, slik at det virker positivt på læring.


2 kommentarer:

  1. Kommentarer til Bård!
    Syntes du har skrevet et flott blogginnlegg. Jeg jobber også i en klasse på VG1 med mange GK-elever.
    Å jobbe med GK-elever er som et Kinderegg å regne: utfordrende, berikende og morsomt :))
    Tilpasset og spesialtilpasset opplæring står da på vår agenda der mye fagstoff må «skreddersys» den enkelte elev. Som du sier – er elevene godt vant med å bruke digitale verktøy og jeg er helt enig med deg i at rask respons bidrar til å opprettholde motivasjon, nysgjerrighet og utholdenhet.
    Personlig har jeg hatt god erfaring med bruk av NDLA :))

    Hilsen Hege:))

    SvarSlett
  2. Hei Bård!
    Jeg er ikke vant til å jobbe med GK elever i egen klasse - sikkert utfordrende og interessant. Tror alle elever uansett fag setter pris på rask tilbakemelding.
    Hilsen Hilde

    SvarSlett